Jongsma Medical Menu Shop Bezoek onze webshop

Verschillen in oogmeting: hoe kan dat?

Vaak wordt ons gevraagd hoe het kan dat meetresultaten bij de oogmeting verschillend kunnen zijn, zelfs wanneer er twee onderzoeken kort achter elkaar uitgevoerd worden. Verschillende factoren kunnen ertoe bijdragen dat de subjectieve refractie anders uitvalt. Wij kunnen u precies vertellen welke factoren dat zijn en wat u zelf kunt doen om een optimaal resultaat te behalen.

De staat van uw ogen

Sommige mensen vinden het niet prettig, maar het is absoluut noodzakelijk om uw ogen regelmatig te laten onderzoeken. Maar waarom wijken resultaten van de metingen die, op twee verschillende momenten uitvoert, vaak af? Zelfs wanneer de tweede meting vrij snel na de eerste plaatsvindt? Wiens schuld is dat? Die van u, van uw opticien of kan uw gezichtsvermogen echt veranderen in zo’n korte tijd? Dit is geen onbekend fenomeen. Afwijkende resultaten kunnen verschillende oorzaken hebben. Gewoonlijk gaat het om een afwijking van slechts ca. 0,25 dioptrieën. Wij zijn ons goed bewust van deze schommelingen en weten hoe hiermee om moet gaan.

Gedurende de dag variëren de visuele prestaties van uw ogen een beetje. Een van de factoren die dit beïnvloedt is ons bioritme. Mensen zijn niet heel de dag in dezelfde fysieke conditie, hetgeen dan ook wordt weerspiegeld in de manier waarop onze ogen presteren. Hormoon- en suikerspiegels in ons bloed spelen eveneens een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van ons gezichtsvermogen. Zo kan bijvoorbeeld een oogmeting vóór het ontbijt of wanneer u niet voldoende gedronken heeft het resultaat beïnvloeden.

Of misschien heeft u de hele dag achter de computer gewerkt voordat u naar de opticien ging. Dat heeft als gevolg dat u minder knippert en uw ogen minder traanvocht afscheiden. Dit kan leiden tot droge en vermoeide ogen, hetgeen het resultaat van de oogmeting eveneens beïnvloedt.

Onze tips:

  • Ga zo uitgerust en ontspannen mogelijk naar de oogmeting;
  • Ga niet met een lege maag of wanneer u dorst hebt.

Houd rekening met uw eigen bioritme en maak een afspraak met uw optometrist op een tijdstip waarop u zich fit en uitgerust voelt.

Vragen en antwoorden over het coronavirus

Vragen en antwoorden over het corona virus

Naar aanleiding van de recente berichtgeving van de Rijksoverheid, de NOG en onze branchevereniging ZKN, over het coronavirus hanteren wij de afgegeven adviezen en voorzorgsmaatregelen.
Dit houdt in dat Jongsma Medical vanaf heden alleen focust op electieve oftewel planbare zorg met urgente aard. Dit om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Daar waar mogelijk laten we de spreekuren telefonisch doorgaan. Indien dit niet mogelijk is annuleren wij de afspraak. Wij nemen later contact met u op om een nieuwe afspraak te maken.

Indien uw afspraak wordt geannuleerd, wordt u door ons gebeld en geïnformeerd.

Indien u niet wordt gebeld, dan gaat uw afspraak gewoon door en verwachten wij u op het spreekuur.

Twijfelt u of een afspraak doorgang kan vinden, stuurt u ons een e-mail naar info@jongsmamedical.nl .

Waarom deze maatregel?

Net als veel andere klinieken neemt Jongsma Medical extra maatregelen om patiënten en medewerkers zoveel mogelijk te beschermen tegen het coronavirus. Deskundigen adviseren om het aantal contacten met medemensen te beperken. Zo kunnen we verdere verspreiding van het virus tegengaan.
Jongsma Medical vraagt u om medewerking en begrip. Nogmaals verzoeken we iedereen om Jongsma Medical alleen te bellen als het echt nodig is.

Welke voorbereidingen heeft Jongsma Medical getroffen i.v.m. het coronavirus?

Wij houden scherp in de gaten of onze bezoekers van de poliklinieken mogelijk besmet zijn met het coronavirus. Hiervoor hebben wij een protocol opgesteld. Zo vragen wij patiënten en bezoekers waarbij wij verschijnselen van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts aanwezig zijn om de afspraak te annuleren en het pand niet te betreden.


Bij binnenkomst verzoeken wij u om uw handen te desinfecteren met handenalcohol, de gebruiksaanwijzing treft u bij de ingang van het OMC. Tevens reinigen wij 3 maal daags alle deurkrukken. Daarnaast schudden wij binnen de kliniek voorlopig geen handen om besmetting te voorkomen.

Mag ik een begeleider meenemen naar mijn afspraak?

Voor bezoeken van een afspraak geldt dat de patiënt bij voorkeur alleen naar binnen komt, tenzij begeleiding noodzakelijk is.

Poliklinische afspraken

Jongsma Medical blijft open voor patiënten, maar met een aangepast schema. Wij behandelen alleen zorg met urgente aard. Daar waar mogelijk laten we de spreekuren telefonisch doorgaan. Indien dit niet mogelijk is annuleren wij de afspraak. Wij nemen later contact met u op om een nieuwe afspraak te maken. Als er niets verander voor u, dan krijgt u géén bericht. U hoeft ons niet te bellen.

Wanneer kan een afspraak NIET doorgaan?

We verzoeken u om NIET naar Jongsma Medical te komen:

  • Na bezoek aan risicogebied (zie website RIVM)
  • Na onbeschermd contact met vermeend of bewezen coronapatiënt
  • Bij koorts > 38°C
  • Bij hoesten
  • Bij milde luchtwegklachten

Is dit het geval, dan kunt u uw eventuele afspraak, het liefst 24 uur van te voren, telefonisch verzetten.

Wat kan ik doen om besmetting te voorkomen?

Het is vooral van belang om het risico op besmetting, met welk virus dan ook, zoveel mogelijk te beperken door:

Hygiëne-maatregelen in acht te nemen:

  • Was de handen regelmatig.
  • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik weg.
  • Geen handen schudden.
  • Blijf 1,5 meter bij elkaar vandaan.

Mogelijke risicomomenten op contact met het virus te vermijden, dat wil zeggen:

  • Niet reizen naar gebieden waar het virus is vastgesteld.
  • Niet op bezoek gaan bij mensen die recent (2 weken geleden) in gebieden zijn geweest waar het virus is vastgesteld.
  • Terughoudend te zijn om op bezoek te gaan bij mensen met klachten van koorts, hoesten en kortademigheid.

Hoe herken ik het coronavirus?


Als u de afgelopen twee weken in een land of gebied bent geweest waar het coronavirus voorkomt of de afgelopen twee weken contact heeft gehad met een patiënt met het coronavirus en u heeft nieuwe klachten van de luchtwegen zoals hoesten of toenemende kortademigheid, dan is het verstandig telefonisch de huisarts te raadplegen.
Voor algemene informatie over het coronavirus verwijzen wij u graag naar de website van het RIVM.